dr n. hum. Małgorzata Paplińska

TYFLOPEDAGOG

Rehabilitant wzroku osób słabowidzących, tyflopedagog, instruktor orientacji przestrzennej i mobilności osób niewidomych i słabowidzących, nauczyciel pisma Braille’a

Jestem adiunktem w Zakładzie Tyflopedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. W Przychodni pracuję jako rehabilitant wzroku osób słabowidzących, tyflopedagog.

Ukończyłam studia na Akademii Pedagogiki Specjalnej na specjalności Tyflopedagogika z rehabilitacją wzroku osób słabowidzących oraz z kompetencjami instruktora orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się osób niewidomych i słabowidzących. Ukończyłam studia podyplomowe „Wspomaganie Rozwoju Dzieci Niewidomych i Słabowidzących, w tym z Niesprawnością Złożoną” (APS). Obroniłam z wyróżnieniem doktorat na temat stosowanych w Polsce i na świecie metod nauczania pisma Braille’a.

Główne obszary dotychczasowych zainteresowań badawczych to specyfika czytania dotykowego, kompleksowa diagnoza funkcjonalna i wsparcie osób z niepełnosprawnością wzroku od dzieciństwa do późnej dorosłości. Aktualnie moje zainteresowania badawcze koncentrują się w obszarze rehabilitacji wzroku dorosłych osób słabowidzących. Prowadzę badania dotyczące znaczenia diagnozy funkcjonalnej widzenia i możliwości wsparcia seniorów z AMD m.in. poprzez wykorzystanie pomocy optycznych, nieoptycznych i elektronicznych.

Aktywnie działam na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku w organizacjach pozarządowych w kraju i za granicą. Jestem współzałożycielem i wiceprezesem Fundacji na Rzecz Centrum Edukacyjnego dla Uczniów Niewidomych i Słabowidzących CEDUNIS. W swej pracy łączę działania naukowe z praktyką pedagogiczną prowadząc diagnozy funkcjonalne dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością wzroku.

Jestem autorką blisko 80 artykułów i rozdziałów w monografiach, 2 podręczników dla studentów i nauczycieli, autorskiego programu do nauki polskich ortograficznych skrótów brajlowskich. Pod moją redakcją ukazały się 4 monografie naukowe.

 

Sprawdź terminy przyjęć

Publikacje naukowe

  • Overlapping but separate number representations in the intraparietal sulcus—Probing format- and modality-independence in sighted Braille readers, Cortex, Volume 162, 2023, Pages 65-80, ISSN 0010-9452 - Czarnecka M., Rączy K., Szewczyk J., Paplińska M., Jednoróg K., Marchewka A., Hesselmann G., Knops A., Szwed M. (2023)
  • Brain plasticity dynamics during tactile Braille learning in sighted subjects: Multi-contrast MRI approach. NeuroImage, vol. 227, 1-13, 117613, doi:10.1016/j.neuroimage.2020.117613 - Matuszewski J., Kossowski B., Bola Ł., Banaszkiewicz A., Paplińska M., Gyger L., Kherif F., Szwed M., Frackowiak R. S., Jednoróg K., Draganski B., Marchewka A. (2021).
  • Tactile to visual number priming in the left intraparietal cortex of sighted Braille readers. Scientific reports, 10(1), 1-11, 17571, doi:10.1038/s41598-020-72431-7 - Rączy, K., Czarnecka, M., Paplińska, M., Hesselmann, G., Knops, A., & Szwed, M. (2020).
  • The specific nature of difficulties in visual perception resulting from childhood brain tumors, Szkoła Specjalna, nr 4, 2019, s. 268-277, - Walkiewicz-Krutak M., Paplińska M. (2019)
  • Experienced by the child in spatial orientation, and in the cognitive, social and communication areas , Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, vol. 40, nr 2, 2018, s. 15-27, - Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (2018)
  • Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej - Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.). (2017)
  • Massive cortical reorganization in sighted Braille readers. eLife, 2016;5:e10762, 1-26, doi: 10.7554/eLife.10762 - Siuda-Krzywicka K., Bola Ł., Paplińska M., Sumera E., Jednoróg K., Marchewka A., Śliwińska M., Amedi A., Szwed M. (2016)
  • Braille in the sighted: Teaching tactile reading to sighted adults. PLOS ONE, nr 11 (5), 1-13, doi:10.1371/journal.pone.0155394 - Bola Ł., Siuda-Krzywicka K., Paplińska M., Sumera E., Hańczur P., Szwed M. (2016)
  • Skróty brajlowskie w tydzień. Program do samodzielnej nauki Polskich Ortograficznych Skrótów Brajlowskich I Stopnia. Warszawa: Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt" (wersja czarnodrukowa i w brajlu) - Paplińska M. (2016)
  • Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt”. - Paplińska M. (red.) (2012).
  • Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. - Paplińska M. (2009).
  • Inne publikacje: https://bw.aps.edu.pl/info/author/APS8b3fa10211fe4aebb9a51f6668a148ed/